Praktisch seminar: Interactiespellen en avontuurlijke probleemoplossingstaken voor teamontwikkeling en communicatie in groepen
Veel problemen kunnen puur logisch met het verstand worden opgelost. Opgeslagen gedachte-inhoud wordt opgehaald en toegepast op de taak. Een kruiswoordpuzzel is bijvoorbeeld puur een "mentaal spel". Het zou niet sneller opgelost worden als we elk zoekwoord zouden koppelen aan een specifieke ervaring...
Bij de meeste taken in het dagelijks leven, in onze vrije tijd en in ons beroepsleven vallen we echter terug op ervaringen die we in het verleden hebben opgedaan en die zijn voortgekomen uit een praktische betrokkenheid bij de respectieve onderwerpen. De ervaren timmerman die een kast plant, hoeft geen statische berekening te maken om te weten hoeveel scharnieren de deuren nodig hebben of wat de minimale dikte van de zijwanden moet zijn.
Bij het samenleven en samenwerken met andere mensen putten we ook uit ervaringen uit het verleden in familie, vereniging en op het werk. Toch reageren mensen vaak anders dan verwacht. Of de groepsgebeurtenissen ontwikkelen een onbekende dynamiek.
De zogenaamde probleemoplossingstaken uit het ervaringsonderwijs worden vooral gebruikt om teams te ontwikkelen. Authentieke of educatief geënsceneerde taken worden voor de groep opgesteld. De groepsdynamische fenomenen en het teamondersteunende/obstructieve gedrag van de teamleden die optreden tijdens het oplossingsproces worden dan besproken in korte reflectiefasen en overgebracht naar het dagelijkse leven of werk.
Het intensieve en hanteerbare karakter van de actiegerichte methoden maakt het voor de deelnemers gemakkelijker om de ervaring te relateren aan hun eigen persoon en ervan te leren voor toekomstige teamsituaties. Binnen de groep worden de oorzaken van communicatieproblemen en sociaal-psychologische onderlinge relaties directer zichtbaar.