De laatste jaren heeft het ervaringsonderwijs zijn weg gevonden in vele gebieden van het school- en buitenschoolse kinder- en jeugdwerk. Het wordt ook gebruikt als zogenaamde buitentraining in het kader van personeelsontwikkeling in bedrijven. Ervaringsonderwijs wordt beschreven als een methode en zelfs een subwetenschap van de pedagogie en bevordert het leren met hart, hoofd en hand.
In deze inleiding worden de mogelijkheden en grenzen van ervaringsonderwijs zelf uitgeprobeerd en wordt gereflecteerd op het gebruik ervan in het eigen werk. Praktische eenheden worden afgewisseld met creatieve reflectietechnieken. Daarnaast worden historische referenties en theoretische achtergronden van ervaringsonderwijs toegelicht. Theorie:- Geschiedenis van het ervaringsonderwijs
- Toepassingsgebieden van het ervaringsonderwijs
- Doelstellingen, methodes en principes van het ervaringsonderwijs
Praktijk
- Warming ups (interactiespelen)
- Actiegerichte spellen om elkaar te leren kennen
- Kennismaking met materialen en knopen
- Probleemoplossende opdrachten (teamoefeningen) en reflectietechnieken